آخرین اخبار
کد مطلب: 124966
آيت‌الله آملي لاريجاني در جمع مسئولان عالي قضايي:
اظهارات برخي نامزد‌ها خلاف امنيت ملي و عبور از خطوط قرمز بود/ شما چه کاره‌ايد که بخواهيد حصر را بشکنيد؟/ از برخي تحرکات پس از انتخابات بوي فتنه به مشام مي‌رسد
تاریخ انتشار : 1396/03/08 17:45:40
نمایش : 2081
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه اظهارات برخي نامزد‌ها در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي برخلاف امنيت ملي بود و از برخي خطوط قرمز نظام عبور شد، طرح برخي مباحث نظير رفع حصر را خارج از حدود اختيارات نامزد‌ها دانست و گفت: موضوع رفع حصر مسير خاص خود را دارد و به فرض عدول شوراي عالي امنيت ملي از مصوبه خود، کار قوه قضاييه براي رسيدگي قضايي آغاز مي‌شود.
به گزارشخبرنگارسلام لردگان؛ به نقل از اداره کل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تبريک حلول ماه مبارک رمضان، اين ماه را فرصت بسيار مغتنمي براي مناجات و بازگشت به سوي حق تعالي دانست و تصريح کرد: همه عبادات مقدمه ذکر حق است و احساس حضور حق تعالي بالاترين عبادت است. چنانکه در روايت نبوي وارد است: شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَي ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب. 
 
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه توجه به حق تعالي، کناره گيري از آرزوهاي نفساني و چشم پوشي از اشتغالات دنيوي از جمله ثمرات روزه داري است، افزود: ماه مبارک رمضان ظرف و بستري مناسب براي کنار زدن غفلت هاست و در برخي روايات در بيان عظمت اين ماه گفته اند که در پايان هر روز آن، هفتاد هزار هزار فرد گرفتار آتش نجات مي‌يابد. براي جلب رضايت حق تعالي کمترين عمل خالص نيز کافي است، زيرا خداوند به هر بهانه‌اي بنده اش را عفو مي‌کند. دعا براي برادران و خواهران ديني نيز راهي براي استجابت دعا و اخلاص است و اميدواريم خداوند توفيق بهره مندي از برکات اين ماه را نصيب همه ما سازد.
 
آيت الله آملي لاريجاني در ادامه با اشاره به برگزاري با شکوه دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، ضمن قدرداني از حضور پرشور مردم و مشارکت بالاي ۷۰ درصد در اين انتخابات، «حفظ امنيت و ابراز اقتدار و همبستگي ملي» را از مهمترين نتايج چنين همايش سراسري عظيم برشمرد و اظهار کرد: همه مسئولان موظفند که با تمام وجود از مردم که با فهم و بينش بالا و بصيرت مثال زدني خود به رغم همه مشکلات اقتصادي و معيشتي و همچنين بمباران تبليغاتي دشمن پاي صندوق‌هاي رأي آمدند، تقدير کنند و در جهت رفع مشکلات آنان بيش از پيش گام بردارند.
 
رئيس دستگاه قضا اين حماسه آفريني را به مردم و محضر رهبر معظم انقلاب تبريک گفت و خاطرنشان کرد: انتخابات رياست جمهوري همزمان با سفر برخي سران کشورهاي سلطه به منطقه بود و متأسفانه ديديم که چه سخنان سخيفي بر زبان راندند، اما مردم بصير ايران با همت والاي خود جواب دندان شکني به آنان دادند و با صداي بلند به دشمنان اين کشور «نه» گفتند.
 
رئيس قوه قضاييه بار ديگر با تشکر از حضور پرشور مردم و تأکيد بر لزوم تلاش هرچه بيشتر مسئولان براي رفع مشکلات، از تلاش همه دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي و همچنين شوراي نگهبان، وزارت کشور و ساير دست اندرکاران برگزاري انتخابات که تلاش کردند اين رويداد مهم با نظم و امنيت بسيار بالايي برگزار شود، قدرداني کرد.
 
آيت الله آملي لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به عملکرد نامزدهاي انتخاباتي و اظهارات آنان در دوران تبليغات، نسبت به نقض برخي قواعد اخلاقي و همچنين عبور از خطوط قرمز نظام و اظهارات خلاف امنيت ملي ابراز تأسف کرد و گفت: سخنان نامزد‌ها بايد در جاي خود مورد ارزيابي لازم قرار گيرد. گرچه برخي مدعي هستند که بسياري از اين اظهارات محصول تب انتخاباتي است و نامزد‌ها مرفوع القلم هستند. البته قطعاً اين سخن درستي نيست، انتخابات در جمهوري اسلامي با انتخابات در ساير کشور‌ها متفاوت است و قرار نيست که افراد با توسل به هر وسيله‌اي اهداف و منويات خود را دنبال کنند بلکه «رعايت ارزشهاي ديني و اخلاقي» بايد محور همه فعاليت‌ها باشد. 
 
رئيس قوه قضاييه افزود: در فضايي قرار داريم که عده‌اي به دنبال جريان سازي پوپوليستي براي ايستادن در مقابل تصميمات قانوني نهادهاي قانوني کشور هستند. از اتاق‌هاي فکر آنان خبر مي‌رسد که مي‌گويند تا التهابات انتخاباتي باقي است و فضا داغ است، باقي منويات خود را دنبال کنيم و سخنان خود را به کرسي بنشانيم. بنده از چنين فضايي بوي فتنه استشمام مي‌کنم. در سال ۸۸ نيز برخي تلاش داشتند با فشارهاي پوپوليستي در مقابل نهادهاي قانوني بايستند، اما از مردم سيلي محکمي خوردند. امروز نيز همين معنا به شکل ديگري بروز کرده است و برخي به دنبال اين هستند تا موضوعاتي را که براي آن راهکار قانوني وجود دارد با فشارهاي پوپوليستي پيش ببرند.
 
آيت الله آملي لاريجاني، موضوع رفع حصر را از جمله اين موضوعات دانست و تصريح کرد: همه ديدند که برخي در مورد اين موضوع قبل و حين انتخابات چه کردند و همنوايان آنان چه گفتند. ما اين مسائل را هم از دور مي‌بينيم و هم از نزديک شاهد اتفاقاتي که در پشت پرده رخ مي‌دهد هستيم. ماهيت اين کار شبيه همان کاري است که در فتنه ۸۸ صورت گرفت؛ نقل کرده‌اند که کانديدايي در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده ايم حصر را بشکنيم. شما چه کاره ايد که بخواهيد حصر را بشکنيد؟
 
رئيس قوه قضاييه تأکيد کرد: عالي‌ترين نهاد امنيتي کشور در اين زمينه تصميمي را اتخاذ کرده است. رفع حصر نيز مانند ساير مصوبات شوراي عالي امنيت ملي براي معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد و اينکه بخواهيم عواطف مردم را براي ايستادگي مقابل اين قبيل تصميمات قانوني تحريک کنيم همان روح و باطن فتنه ۸۸ است. برهمين اساس به اين قبيل رسانه‌ها و افرادي که تلاش مي‌کنند به صورت زنجيره‌اي و همنوا چنين مسائلي را دائماً تکرار کنند و از اين طريق فشار وارد آورند هشدار مي‌دهيم که اين بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاييه با اقتدار، خود اين بساط را جمع خواهد کرد.
 
آيت الله آملي لاريجاني افزود: به فرض که شوراي عالي امنيت ملي مصوبه خود را ملغي کند و رفع حصر اتفاق بيفتد، در اين صورت تازه کار قوه قضاييه براي رسيدگي قضايي به اين موضوع آغاز مي‌شود و تصميم در مورد اين اتهامات و نحوه رفتار با متهمان با قاضي رسيدگي کننده به پرونده و در چارچوب مقررات قانوني خواهد بود.
 
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه مردم و حزب الله همان مردمي هستند که با تمام تهديدات پاي صندوق رأي رفتند تا از امنيت کشور و نظام دفاع کنند، به همه کساني که تلاش مي‌کنند مسير انحرافي را براي ايستادگي در مقابل نهادهاي قانوني بازکنند توصيه کرد که از اين کار دست بردارند، زيرا سيلي محکمي از مردم خواهند خورد.
 
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه نبايد با برخي اقدامات شيريني حماسه حضور مردم را تلخ کرد، به هجمه‌ها عليه قوه قضاييه پرداخت و گفت: ماه‌ها و بلکه سالهاست که چنين هجمه هايي وجود دارد، اما اين حملات در ماههاي اخير تشديد شد. نبايد فراموش کنيم که قوه قضاييه در کشور ما و در ساير کشور‌ها يک نهاد حاکميتي است و بالاترين نقش و اثرگذاري آن در فصل خصومت‌ها و پايان دادن به نزاع‌ها و مرجع نهايي بودن است. دشمن مدتهاست تلاش مي‌کند که اين ويژگي را از دستگاه قضايي به عنوان رکن مهم نظام اسلامي بگيرد. البته تلاش دشمن در اين زمينه جاي تعجب ندارد، اما متأسفانه برخي افراد در داخل نيز عمداً يا سهواً آب به آسياب دشمن مي‌ريزند و به اين توطئه کمک مي‌کنند.
 
رئيس قوه قضاييه با اشاره به برخي اظهارات در ايام انتخابات گفت: با چه منطق عقلي و ديني چنين تخريب‌هايي را نسبت به ارکان نظام انجام مي‌دهيد؟ نه تن‌ها در مورد قوه قضاييه بلکه معتقديم تضعيف دولت و مجلس نيز کار نادرستي است، اما قوه قضاييه ويژگي خاصي در زمينه فصل خصومت دارد که لزوم تقويت اين نهاد را موجب مي‌شود. ما بحثي در مورد انتقاد حقوقي و قضايي از آراي صادره از سوي محاکم نداريم چنانکه اين کار نيز توسط خود دستگاه قضايي هم انجام مي‌شود و آن را موجب اتقان هرچه بيشتر آرا و ارتقا سطح اقتدار قوه قضاييه مي‌دانيم، اما تخريب مسئله ديگري است.
 
آيت الله آملي لاريجاني افزود: در مناظره‌هاي انتخاباتي گفتند که قوه قضاييه در مبارزه با فساد بويژه در دولت قبل چه کار کرده است؟ در پاسخ به همين يک مثال مي‌توان اکتفا کرد که در تاريخ جمهوري اسلامي سابقه نداشته است که معاون اول رئيس جمهور در زمان تصدي، ۱۳ جلسه مورد تحقيق و محاکمه قرار گيرد و نهايتاً نيز حکم به محکوميت او صادر شود. آيا ما اين کار را نکرديم؟ آيا ما به پرونده فساد ۳ هزار ميلياردي که از طريق قوه مجريه شکل گرفته بود رسيدگي نکرديم؟ در حالي که دستگاههاي اجرايي موظفند سرمنشأ فساد را از بين ببرند، اما متأسفانه برخي دستگاه‌ها مي‌خوابند و بعد از قوه قضاييه توقع دارند که به فساد رسيدگي کند. چرا به اين موضوع پرداخته نشد که علت وقوع چنين فسادي در حوزه نفت چه بود. 
 
رئيس قوه قضاييه با اشاره به ساير اقدامات دستگاه قضايي در برخورد با مفاسد اقتصادي اظهار کرد: بي ترديد تضعيف نهادهاي حاکميتي برخلاف قواعد عقلاني و موازين امنيت ملي است. برهمين اساس دادستان تهران و ساير دادستانهاي سراسر کشور موظفند موارد تخريب قوه قضاييه را به دقت رصد کنند و اگر به اين نتيجه رسيدند که برخي اظهارات نهايتاً موجب آسيب رساندن به امنيت کشور مي‌شود با قاطعيت با آن برخورد کنند. دلسوزانه توصيه مي‌کنم که دست از تخريب نهادهاي قانوني بردارند و با رعايت منافع ملي از اين مسير اشتباه برگردند.
 
رئيس دستگاه قضا در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به در پيش بودن ايام سالروز ارتحال ملکوتي حضرت امام (قدس الله نفسه الزکيه)، امام خميني رحمه الله عليه را امام همه خوبي‌ها توصيف کرد و گفت: حضرت امام توانست همه نيروهاي خالص را در مسير انقلاب هدايت کند و موجب شکوفايي استعداد‌ها و انگيزه‌ها شود. چنين شخصيتي مجسمه تقوا، دعوت به فضائل و دوري از رذائل بود و همواره مسئولان را به ياد خدا و تلاش با انگيزه‌هاي الهي دعوت مي‌کرد.
 
آيت الله آملي لاريجاني با تأکيد بر لزوم برگزاري باشکوه مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره)، تصريح کرد: رفتار، گفتار، وصايا و مرزبنديهاي دقيق اين پير روشن ضمير که با سابقه مجاهدت عظيم توانست ملت ايران را رهبري کند بايد براي همه ما معيار و الگو باشد و اجازه ندهيم افکار و ارزشهاي امام به ويژه در زمينه توجه به محرومان و مستضعفان بر زمين بماند.
 
رئيس قوه قضاييه در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به سفر «ترامپ» به منطقه، اظهار کرد: همگي ديديم که چگونه رئيس جمهور آمريکا به کشوري رفت که دست حکامش آلوده به خون مردم بي گناه يمن است و مرتکب شديدترين جنايات جنگي شده است. در واکنش به چنين اقداماتي بايد گفت: لعنت بر اين حقوق بشر آمريکايي که صرفاً ابزاري در دست دولتهاي سلطه است. اين سفر براي پشتيباني از رفتارهاي ضدبشري سعودي ها، تقويت صهيونيست‌ها و توسعه ايران هراسي بود.
 
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه دور تا دور کشور ما بستر توطئه چيني‌هاي دشمنان است، گفت: آمريکايي‌ها از هزاران کيلومتر آن سوتر آمده اند و با سران حکومتي که در تمام دوران خود و اجدادش هيچ گاه انتخاباتي را تجربه نکرده اند رقص شمشير مي‌کنند، بعد به جمهوري اسلامي مي‌گويند که شما حامي تروريسم هستيد. در پاسخ بايد گفت که شما پدر تروريست‌ها و خالق تروريسم در منطقه ايد.
 
آيت الله آملي لاريجاني تأکيد کرد: سخن جمهوري اسلامي از ابتدا دفاع از مستضعفان بوده و ما معتقديم که حقوق بشر واقعي، حقوق بشر مبتني بر کرامت انساني است. مردم بحرين براي داشتن حق رأي تلاش مي‌کنند و شما مانع آن مي‌شويد. اين دفاع از حقوق بشر است؟ نسبت به عالم و مجاهد آگاه بحرين آيت الله شيخ عيسي قاسم آگاه بزرگترين جنايات را مرتکب مي‌شويد و مردم را تحت فشار مي‌گذاريد. اين دقيقاً همان حقوق بشر آمريکايي و اروپايي است.
 
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه جمهوري اسلامي در شرايطي که منطقه وضع خاصي دارد امنيت و اقتدار خود را حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: واقعاً چه فکري مي‌کنيد که به جمهوري اسلامي فشار مي‌آوريد تا از تسليحات موشکي خود عقب نشيني کند؟ وقتي قراردادهاي تسليحاتي ۴۰۰ ميليارد دلاري مي‌بنديد چرا بايد جمهوري اسلامي از برنامه‌هاي دفاعي خود دست بردارد؟ هيچ گاه چنين اتفاقي رخ نخواهد داد و جمهوري اسلامي از دستيابي به امکانات و توانمنديهاي دفاعي خود يک قدم عقب نخواهد نشست. اين سخن همه مردم، مسئولان و رهبر معظم انقلاب است.
 
براساس اين گزارش، حجت الاسلام منتظري دادستان کل کشور گزارشي از نحوه برگزاري انتخابات، برخي تخلفات و همچنين روند رسيدگي به آن‌ها در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي ارائه و رئيس قوه قضاييه نيز دستوراتي در اين زمينه صادر کرد.
 
همچنين بررسي گزارش عملکرد دستگاه قضايي در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از ديگر محورهاي جلسه امروز مسئولان عالي قضايي بود.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس